Al jarenlang zijn wij partner van een breed scala aan mkb-ondernemers, waaronder een boel restaurants, cafés, IT-bedrijven en andere zakelijke dienstverleners. Een (groot) aantal van die ondernemers maakten dezelfde misstappen voordat ze bij ons aanklopten voor hulp. Er werd helaas pas aangeklopt wanneer de negatieve impact zichtbaar werd. Veel van die misstappen waren:
Een van deze dwalingen kan al zorgen voor verlies van overzicht. Hierdoor vertroebelt niet alleen het inzicht in je financiën, maar ook het inzicht in de volledige toekomst van je bedrijf.
Een overzichtelijke administratie is heel simpel gezegd een weergave van alle administratieve taken, gebundeld op één plek en met een duidelijke rapportage als sluitstuk. De administratie dient dagelijks bijgewerkt te zijn volgens de eisen van de Belastingdienst en de geldende wet- en regelgeving. De rapportage moet in één blik duidelijk maken hoe je onderneming ervoor staat.
Het is dus niet de bedoeling dat je ⅓ op papier, ⅓ online en ⅓ in Excel noteert om vervolgens alle cijfers te moeten vergelijken om te ontdekken wat de financiële status van je onderneming is. Alles gebundeld op één plek, dat wil je. En de Belastingdienst ook. Je boekhouding online voeren is hier dé manier voor. Op die manier heb je altijd en overal toegang tot je volledige boekhouding. Makkelijk als je een keertje niet op kantoor bent.
Vrijwel alle cijfers binnen je administratie zijn belangrijk. Per onderneming verschilt het welke getallen het meest relevant zijn, maar er zijn een aantal kengetallen die de gezondheid van je onderneming snel vertellen, deze pijlers zijn:
Ben je het overzicht de laatste tijd uit het oog verloren, maar wil je je boekhouding weer op orde krijgen? Dan is het goed om te weten dat er een aantal voorwaarden gelden voor een overzichtelijke boekhouding:
We zeggen het hierboven al, maar om dat overzicht waar je zoveel bloed, zweet en tranen in stak te behouden, is het belangrijk om structureel te controleren en bij te werken. Doe je dit niet, dan verlies je het overzicht binnen de kortste keren weer uit het oog en moet je opnieuw beginnen.
Als je weinig tijd hebt voor je boekhouding, dan is het raadzaam om de verwerking door een externe partij of geautomatiseerde oplossing uit te laten voeren. De services van Botaccountant – onze robotoplossing – nemen veel boekhoudkundige taken bij jou uit handen en verwerkt ze in overzichtelijke dashboards. Hierdoor blijft de interpretatie jouw taak, maar hoef je de ‘vervelende’ administratieve taken niet meer zelf te doen.
Dit gaat deels in samenwerking met een ‘menselijke’ accountant. Een van onze adviseurs kijkt namelijk mee en adviseert jou op basis van Botaccountants dashboards. Een juiste interpretatie van je cijfers en een goed beeld van hoe je ervoor staat.
De situatie waarin jij verkeert bepaalt wat je van een boekhouder nodig hebt. Sommigen kiezen voor een combinatie van geautomatiseerde verwerking en menselijke interpretatie, sommigen voor honderd procent menselijke touch. Om te zorgen dat jij volledig compliant bent, is het goed om ons te vertellen waar je precies naar op zoek bent. Als boekhoudkantoor kunnen wij:
De combinatie verwerking, rapportering, interpretatie en consultatie is waar veel ondernemers vooral nu baat bij hebben en wat naar ons idee het beste werkt. Maar om nu in een blog te zeggen waar jij behoefte aan hebt, dat kunnen zelfs wij niet. Daarom staan we open voor je verhaal.
Keyserswey 30, Noordwijk
Postbus 44, 2200 AA Noordwijk, ZH
KVK: 28049666